donderdag 26 maart 2009

De heilige koe is ziekjes

Het is een serieus probleem: net als in de VS dreigen ook Europese autofabrikanten in panne te vallen. Direct en indirect staat die industrie voor ruim 12 miljoen jobs (6 % van de actieve bevolking van de EU). Daarom keurde het Europees Parlement (EP) gisteren in Straatsburg een Resolutie goed die tot doel heeft die zieke industrie aan het euro-infuus te leggen. Een meerderheid van het EP vraagt ook aan de Europese Commissie om met name kleine en middelgrote ondernemingen te ondersteunen met financiële steun via de Europese Investeringsbank (EIB) en door overheidsgaranties voor leningen tegen een lage rente, in het bijzonder voor KMO's. Het EP dringt er bij de lidstaten op aan om er samen met de Commissie voor te zorgen dat alle maatregelen op Europees niveau 'coherent, doelmatig en gecoördineerd zijn.' Natuurlijk, maar dan wel graag in de juiste richting en niet in een doodlopende straat rijden!

Want het klinkt natuurlijk mooi in verkiezingstijd: de auto-industrie redden. Maar volgens mij hebben de sociaal-democraten, de christen-democraten en de liberalen door deze resolutie een ongezonde dosis kortzichtigheid laten zien. Die fracties stemden ervoor om de auto-industrie een zak geld te geven zonder er strenge, toekomstgerichte eisen rond duurzaamheid aan te verbinden. De autosector is niet alleen door de economische crisis in slecht vaarwater terecht gekomen. De sector had al een structurele overproductie van naar schatting 20%. Bovendien hebben de meeste autofabrikanten nagelaten om in milieuvriendelijke technieken te investeren. Tien jaar geleden al werd er in de EU met deze industrie een vrijwillige overeenkomst gesloten. Het doel was om hen zelf te laten werken aan zuiniger en dus minder CO2-uitstotende voertuigen. Maar helaas hebben ze zich daar weinig van aangetrokken. Nu lopen ze achter de feiten aan.

We moeten durven zeggen dat de autoproducenten weinig lijken te leren uit de huidige crisis, net als de grote politieke families. Andermaal blijkt dat ze louter lippendienst bewijzen aan de klimaatcrisis. Ze lijken niet te willen zien dat we door intelligent, Europees industriebeleid de technologische vooruitgang kunnen stimuleren en daarmee duurzame jobs, en tegelijkertijd klimaatproblemen kunnen bestrijden. De CO2-emissies van de vervoersector zijn blijven stijgen (goed voor ongeveer een derde van alle CO2), terwijl die in alle andere sectoren gedaald zijn.

Anders dan de strikte eisen van de regering-Obama aan de Amerikaanse industrie, bieden de maatregelen waar het EP voor stemde, nu juist geen antwoord op die structurele problemen. Men zegt wel dat het groener moet, zonder daar concrete cijfers op te plakken. We hebben gezien dat dat tot niets leidt. Een blanco cheque geven is geen oplossing. We moeten geen oude vergankelijke technieken subsidiëren. In plaats daarvan moeten we ervoor zorgen dat autofabrikanten per direct in innovatie gaan investeren. Zo maak je de sector toekomstbestendig. Dan bewijs je de miljoenen Europeanen die in de auto-industrie werken pas echt een dienst. A Green New Deal!

Dus meer uiterst zuinige, hybride auto's en liefst elektrische wagens op de markt, gestimuleerd met uiterst lage belastingen, en aankoopstimuli en investeringen in onderzoek. De EIB moet investeren in de ontwikkeling van schoon vervoer, zoals het spoorvervoer, het openbaar vervoer in de steden en meer efficiënte, schone auto's.

Eurovison: een Europees plan voor herstructurering en omschakeling van de sector, herscholing van werkloze werknemers en hen bijvoorbeeld begeleiden richting de productie van duurzame technologie en de groeiende sector van het openbaar vervoer, is nu reeds goed voor zeker een miljoen jobs. We moeten als politici visie durven hebben en ons niet laten regeren door angst en lobbyisten.

Geen opmerkingen: