maandag 23 maart 2009

De zevende dag is (g)een rustdag

Na een helse week had ik heel stiekem toch gehoopt om zondag eens een beetje uit te slapen. Neen dus, de redactie van de Zevende Dag belde voor een debat over de Europese Top met mijn Europese collegae Belet, Van Lancker en Sterckx. Maar uiteraard neem ik dat soort uitnodigingen ook wel met plezier aan. De ruimte die Europese politiek in de Vlaamse media krijgt is helaas minimaal, dus grijp ik elke kans!

Na afloop heb ik er een goed gevoel over. Het was een redelijk debat en ik kreeg zowaar gelijk van mijn liberale collega Sterckx, toen ik de essentie van de visie van de Europese Groenen uiteenzette. Ons strijdpunt voor de verkiezingen van 7 juni: de Green New Deal.

Het debat in de Zevende Dag ging erover of Europa genoeg doet om de financieel-economische crisis te bestrijden. Ik vind van niet. Het is duidelijk dat Europa, net als de VS, veel meer en vooral ook gecoördineerd moet investeren in de economie. Dit om de crisis te beperken en om voldoende jobs te behouden. Maar om dat te doen moet je dus niet miljarden pompen in industrie van het verleden maar vooral ook miljarden in groene technologie van de toekomst. Duitsland doet dat al jaren en creëerde zo, mede dankzij slimme wetgeving, maar liefst 1,3 miljoen nieuwe jobs. Dit is groene realiteit!

We moeten bijvoorbeeld de recyclage-industrie en het isoleren van huizen via innovatieve, kleine en middelgrote bedrijven nieuw leven inblazen. Dat zijn arbeidsintensieve industrieën én het is goed voor het milieu. En dat is precies het mooie aan het concept van de Green New Deal: door groene investeringen investeer je in nieuwe en duurzame jobs, je doet iets concreets aan de CO2-uitstoot en dus het klimaatprobleem.

Ook de Verenigde Staten onder president Obama, de Verenigde Naties (UNEP) en tal van vooraanstaande economen en internationale politici als Al Gore (en zelfs de Chinezen!) zitten steeds meer op deze groene lijn! Alleen in Europa lijken de grote politieke families het maar niet te begrijpen.... Zowel wat betreft de omvang van het economisch herstelplan als het bestrijden van het klimaatprobleem via investeringen in duurzame, groene technologie, wordt de Europese Unie links voorbijgestoken door de VS en China. Dat blijkt ook uit nieuwe studies van het Duitse Wuppertal Instituut en de HSBC bank. (zie ook mijn website). Terwijl de Green New Deal een visionair plan is van de Europese groenen (New Economic Foundation, NEF), pikken alleen de Amerikanen en Aziaten die visie op. Het is echt treurig gesteld met de kwaliteit van de huidige Europese leiders.

Maar goed, even genoeg politiek, het weekend begint nu echt. Straks om 14.30 uur ga ik voetbal kijken: Olvac tegen Familia. Mijn oudste zoon speelt bij de eerste ploeg van Olvac. Eens kijken of ze het halen tegen de leider in hun reeks.

Geen opmerkingen: